Duże zmiany zaszły między 32 a 33 numerem serii Shade, the Changing Man. Layout DC-owski został zastąpiony przez charakterystyczne dla Vertigo logo i pionowy pasek z lewej strony okładki. Również winieta serii uległa metamorfozie - nową stworzył Rian Hughes. Nastąpiły również zmiany formalne: artystą okładkowym został Chris Bachalo, który po krótkiej rezydencji Coleen Doran wrócił także na stanowisko głównego rysownika serii. We wszystkich wydanych równolegle zeszytach zadebiutowała kolumna On The Ledge, na łamach których w koncepcję zjawiska zatytułowanego Vertigo wprowadziła czytelników Karen Berger. Zaczęło się. Nieco ponad 25 lat temu.
W przypadku serii Milligana i Bachalo, wejście do świata Vertigo znalazło swój symboliczny wymiar w treści zeszytu numer 33. Pierwsza część historii Bóle porodowe to ponowne narodziny głównego bohatera, kosmity z planety Meta, który na przestrzeni całej serii okupował różne ciała, począwszy od seryjnego zabójcy Troya Grenzera. W pierwszym odcinku omawianej historii główne bohaterki serii - Kathy i Lenny - trafiają do szpitala psychiatrycznego, gdzie odnajdują Pustego - pacjenta, którego ciało zdaje się być stworzone do zamieszkania przez odrodzonego Shade'a. Anioły, duchy szukające odkupienia, seks z Ziemią oraz czyhający w tle oprawca, czerpiący radość z obserwowania twarzy swoich ofiar - wszystko to mieści jeden niepozorny zeszyt. Niektóre wątki rozwija, inne sygnalizuje, a jeszcze inne przybliża do zakończenia.
Współpraca Chrisa Bachalo z inkerami (w tym odcinku tę funkcję pełni Rick Bryant) na łamach Shade'a to jedna z najbardziej charakterystycznych kooperacji rysowniczych w historii komiksów Vertigo. Dodatkowo, panowie idealnie wczuwają się w szalony klimat wytworzony przez Milligana. To wyjątkowy odcinek znakomitej serii. Nie zestarzał się po tych 25 latach.
(Dominik Szcześniak)
"Shade, the Changing Man" #33. Scenariusz: Peter Milligan. Rysunki: Chris Bachalo. Tusz: Rick Bryant. Kolor: Daniel Vozzo.Wydawca: DC Vertigo, marzec 1993.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz