Sześć krótkich historii obyczajowych serwuje Mitsukazu Mihara, autorka znana już w Polsce z "Balsamisty". Od tematyki, poruszanej w serialu o Shinjiro, Mihara nie odeszła zbyt daleko: w podobnej formie - krótkiej przypowieści - opowiada o przemijaniu i uczuciach. Nowością dla polskiego Czytelnika będzie natomiast to, że w "beautiful people" brakuje głównego bohatera, spajającego wszystkie opowieści oraz to, że wszystkie historie są czymś "podszyte" i zbudowane na powszechnie znanych fundamentach.
Owi tytułowi "piękni ludzie" to tytuł jednego z komiksów zawartych w zbiorze, ale również trafne określenie charakteru antologii prac Mihary. Bo o pięknych ludziach jest tu mowa. Uściślając - o ludziach, posiadających piękne wnętrza i będących ich świadomymi w mniejszym lub większym stopniu.
"Królewna Śnieżynka" jest osadzoną we współczesności historią o przywiązaniu młodego bezrobotnego mieszczucha do znalezionej niemalże na śmietniku Śnieżynki, która twierdzi, iż jej istnienie uzależnione jest od przebywania w bardzo niskich temperaturach. Ten komiks, nieco ckliwy, przerysowany i posiadający obowiązkowo symboliczne zakończenie, jest wprowadzeniem w antologię. Wprowadzeniem dość słabym warsztatowo, aczkolwiek idealnym logistycznie. Prace w "beautiful people" sprawiają bowiem wrażenie uszeregowanych z rozmysłem, przez co po tak tanich kawałkach, jak "Królewna Śnieżynka" można zostać poważnie zaskoczonym jakością kolejnych krótkich form.
Wśród nich przed szereg wybijają się dwie. Tytułowa oraz "Antytelefonica". "beautiful people" w bardzo sprawny i zaskakujący sposób wykorzystuje mit Frankensteina, natomiast drugi z utworów to przewrotna historyjka o młodzieńczej miłości przez internet. Obie są wzorcowo rozegrane, a Mihara unika w nich błędów, jakie popełniła chociażby w komiksie "Kobieta-stalker", w którym wykazała się kompletnym brakiem zaufania możliwościom intelektualnym Czytelników, tłumacząc zachowania i sceny, które wytłumaczenia wcale nie wymagały.
Obok tych lepszych i gorszych momentów, są w antologii również historie, wobec których można spokojnie przejść obojętnie. "World's End" traktuje o współczesnych Adamie i Ewie, młodych ludziach, którzy podczas imprezy niechcący zamknęli się w schronie, a gdy wyszli - świata już nie było. "Niebo rozpływające się w powietrzu" to z kolei historia o wampirze, który przygarnia młodą zbłąkaną dziewczynkę i zostaje z nią aż do śmierci.
Zbiór prac Mitsukazu Mihary czyta się bardzo szybko i towarzyszą tej lekturze bardzo skrajne emocje. Warto docenić spójny klimat wszystkich prac, jak również - wtórne bo wtórne - wykorzystanie pewnych znanych z popkultury schematów. Zwraca uwagę przejrzysty i funkcjonalny projekt okładki albumu. W porównaniu z "Balsamistą", "beautiful people" ma niewątpliwie wyżej zawieszoną poprzeczkę.
"beautiful people". Autorka: Mitsukazu Mihara. Tłumaczenie: Magdalena Tomaszewska - Bolałek. Wydawnictwo: Hanami 2009
Owi tytułowi "piękni ludzie" to tytuł jednego z komiksów zawartych w zbiorze, ale również trafne określenie charakteru antologii prac Mihary. Bo o pięknych ludziach jest tu mowa. Uściślając - o ludziach, posiadających piękne wnętrza i będących ich świadomymi w mniejszym lub większym stopniu.
"Królewna Śnieżynka" jest osadzoną we współczesności historią o przywiązaniu młodego bezrobotnego mieszczucha do znalezionej niemalże na śmietniku Śnieżynki, która twierdzi, iż jej istnienie uzależnione jest od przebywania w bardzo niskich temperaturach. Ten komiks, nieco ckliwy, przerysowany i posiadający obowiązkowo symboliczne zakończenie, jest wprowadzeniem w antologię. Wprowadzeniem dość słabym warsztatowo, aczkolwiek idealnym logistycznie. Prace w "beautiful people" sprawiają bowiem wrażenie uszeregowanych z rozmysłem, przez co po tak tanich kawałkach, jak "Królewna Śnieżynka" można zostać poważnie zaskoczonym jakością kolejnych krótkich form.
Wśród nich przed szereg wybijają się dwie. Tytułowa oraz "Antytelefonica". "beautiful people" w bardzo sprawny i zaskakujący sposób wykorzystuje mit Frankensteina, natomiast drugi z utworów to przewrotna historyjka o młodzieńczej miłości przez internet. Obie są wzorcowo rozegrane, a Mihara unika w nich błędów, jakie popełniła chociażby w komiksie "Kobieta-stalker", w którym wykazała się kompletnym brakiem zaufania możliwościom intelektualnym Czytelników, tłumacząc zachowania i sceny, które wytłumaczenia wcale nie wymagały.
Obok tych lepszych i gorszych momentów, są w antologii również historie, wobec których można spokojnie przejść obojętnie. "World's End" traktuje o współczesnych Adamie i Ewie, młodych ludziach, którzy podczas imprezy niechcący zamknęli się w schronie, a gdy wyszli - świata już nie było. "Niebo rozpływające się w powietrzu" to z kolei historia o wampirze, który przygarnia młodą zbłąkaną dziewczynkę i zostaje z nią aż do śmierci.
Zbiór prac Mitsukazu Mihary czyta się bardzo szybko i towarzyszą tej lekturze bardzo skrajne emocje. Warto docenić spójny klimat wszystkich prac, jak również - wtórne bo wtórne - wykorzystanie pewnych znanych z popkultury schematów. Zwraca uwagę przejrzysty i funkcjonalny projekt okładki albumu. W porównaniu z "Balsamistą", "beautiful people" ma niewątpliwie wyżej zawieszoną poprzeczkę.
"beautiful people". Autorka: Mitsukazu Mihara. Tłumaczenie: Magdalena Tomaszewska - Bolałek. Wydawnictwo: Hanami 2009
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz