Magazyn komiksowy (1998-2018). Kontakt: ziniolzine@gmail.com

piątek, 5 listopada 2010

Kibicujemy (54)

Autor: Dominik Szcześniak Ósma na zegarze! Zapraszam więc do kolejnej odsłony naszego cyklu, w którym kibicujemy polskim komiksiarzom. Zróbcie sobie kawę i zajmijcie miejsce przed monitorem. Dzisiaj kibicujemy Grzegorzowi Pawlakowi w jego pracach nad komiksem "Benedykt Dampc i skarb piratów"

Dzisiaj Grzesiek przedstawi krok po kroku powstawanie pierwszej planszy komiksu. Słuchajcie::
Wszystko oczywiście zaczyna się od scenariusza, a ten napisany przez pana Jerzego Szyłaka zawiera wszystkie potrzebne dla mnie informacje, czasem pozostawiając jakieś niedomówienie, co staram się jakoś wykorzystać i szukać nietypowego kadrowania. Oczywiście nie zawsze się to udaje… ale jeśli się uda – pełna satysfakcja.
Szkice moich stron wyglądają dość prymitywnie (choć zdarzają się perełki:). Zwykle tylko ja jestem wstanie rozczytać o co w nich chodzi. Tu przykład raczej bardziej czytelny - jest to pierwsza strona komiksu "Benedykt Dampc i Skarb Piratów".
Wszystko rysuję ołówkiem automatycznym (moim ulubionym Pentelkiem, choć to już chyba trzeci taki sam, bo ciągle im się coś przytrafia… ech) z grafitem 0,5 HB. Tylko czasami używam zwykłych ołówków plus jakiś grubszy grafit. Do tego papier techniczny formatu A3.

Następnie rysuję szkic właściwy „na czysto”, wraz z detalami, choć często się zdarza, że część elementów powstaje dopiero na etapie tuszowania. Niestety nie mam tej strony w takiej wersji…
Trzy pierwsze kadry stanowią nawiązanie do wydarzeń, które rozgrywają się w dalszej części komiksu.
Postanowiłem, że w takim razie narysuję tylko trzeci, na który miałem pomysł, a pozostałe dwa będą powieleniem kadrów z kolejnych stron. Ostatecznie jedynie drugi kadr został skopiowany, gdyż na pierwszy panel żaden z następnych rysunków nie pasował.
Pozostałe trzy kadry stanowią portrety Benka, który wprowadza czytelnika w fabułę komiksu. Wszystko byłoby fajnie, tylko że jego wygląd bardzo mi się nie podobał. Skończyło się to na tym, że narysowałem je na nowo.

Później dodałem brakujące kadry, pierwszy dorysowany bezpośrednio na planszy i drugi zaczerpnięty ze strony piątej.
Tak powstała ostateczna wersja pierwszej planszy (ale nie pierwszej, jaką narysowałem do tego albumu -ale o tym może kiedy indziej…) komiksu "Benedykt Dampc i Skarb Piratów".

Ciąg dalszy nastąpi...

Autorem grafiki tytułowej akcji społecznej "Kibicujemy komiksiarzom" jest Wojciech Stefaniec.